4.2. Aldagai psikologikoen eta emozioen arteko lotura

Pilularen garapena 13 / 14
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Adibide positiboak

  Motibazio handia duen kirolari batek entrenamendu-saio ona egiten duenean, poztasun- eta gogobetetasun-sentsazioa izan dezake.

  Autokonfiantza handiko pilotari batek segurtasuna senti dezake partida bat irabazteko; nahiz eta, partidan zehar, aurkaria tarte batzuetan bera baino hobeto aritu.

  Estresa kontrolatzen ikasi duen kirolari bat lasai egon daiteke, eta jokoan kontzentratuta egon, baita entrenamenduko egoera zailetan ere.

  Aktibazio-maila erregulatzen ikasi duen saskibaloi-jokalari bat erne eta kontzentratuta egon ahal izango da partida batean, tentsio-une baten ondoren bere burua lasaitzen dakielako, gehiegizko irrika edo tentsioarengatik urduritu gabe.

Ejemplos positivos

  Cuando una persona deportista muy motivada realiza una buena sesión de entrenamiento puede tener una sensación de felicidad y satisfacción.

  Un o una pelotari con mucha autoconfianza puede sentir seguridad para ganar un partido; aunque, durante el partido, el o la rival juegue en algunos momentos mejor que él o ella.

  La persona deportista que ha aprendido a controlar el estrés puede estar tranquila y concentrada en el juego, incluso en situaciones difíciles de entrenamiento.

  Una jugadora o jugador de baloncesto que haya aprendido a regular su nivel de activación podrá estar alerta y concentrada/o en un partido porque sabe relajarse tras un momento de tensión sin inquietarse por el exceso de ansia o tensión.

Adibide negatiboak

  Autokonfiantza txikia duen atleta batek ziurgabetasuna senti dezake lasterketa batean egiten duen akats txikienaren aurrean, nahiz eta aurkaria ahulagoa izan.

  Estresa kudeatzen ikasi ez duen futbolari batek antsietatea edo urduritasuna senti ditzake partida garrantzitsu baten aurretik; eta horrek eragina izan dezake haren aktibazio-mailan, kontzentrazioan eta errendimenduan.

  Aktibazio-maila erregulatzen ikasi ez duen atleta batek antsietatea edo tentsio handiegia senti ditzake, eta, ondorioz, akatsak egin edo presazko erabakiak har ditzake lasterketan.

Ejemplos negativos

  Un o una atleta con poca autoconfianza puede sentir incertidumbre ante el menor error que comete en una carrera, aunque su rival sea más débil.

  Una o un futbolista que no ha aprendido a gestionar el estrés puede sentir ansiedad o nervios antes de un partido importante; y eso puede influir en su nivel de activación, concentración y rendimiento.

  Un o una atleta que no ha aprendido a regular su nivel de activación puede sentir ansiedad o demasiada tensión, y en consecuencia, puede cometer errores o tomar decisiones precipitadas en una carrera.

Laburbilduz, kirol-jardueran aldagai psikologikoek (motibazioa, autokonfiantza, estresa eta aktibazio-maila) lotura estua dute emozioekin. Aldagai horiek eragina izan dezakete kirolarien emozioen intentsitatean, iraupenean eta kalitatean. Garrantzitsua da kirolariek ulertzea nola eragiten dieten aldagai horiek emozioei, eta, era berean, estrategiak garatzea emozioak modu egokian kudeatzeko.

En resumen, en la actividad deportiva las variables psicológicas (motivación, autoconfianza, estrés y grado de activación) están estrechamente relacionadas con las emociones. Estas variables pueden influir en la intensidad, duración y calidad de las emociones de cada deportista. Es importante que las y los deportistas entiendan cómo afectan estas variables a las emociones y que desarrollen estrategias para gestionarlas de forma adecuada.